Natuurlijk was er de afgelopen twee weken meer dan voldoende nieuws dat zijn weg heeft gevonden naar de financiële markten. In de vorige nieuwsbrief zijn veel onderwerpen van dit nieuws uitgebreid besproken. We willen het in deze tweewekelijkse nieuwsbrief nu eens niet hebben over de handelsoorlog tussen Amerika en China, de Brexit, de val van de Italiaanse regering, de aankomende Duitse recessie, de negatieve rentes, de omgekeerde rentestructuur, de uitkomst van Jackson Hole of het twittergedrag van President Trump.

De aandacht ging uit naar een artikel in het Financieele Dagblad onder de titel “Amerikaanse CEO’s nemen afscheid van shareholders first“. De CEO’s van onder andere Amazon, Apple, Johnson & Johnson, Pfizer, Coca Cola, Procter & Gamble, General Motors, Oracle, Cisco, JP Morgan, Bank of America en Goldman Sachs gaven aan dat zij bij hun beslissingen zich niet meer primair laten leiden door het aandeelhoudersbelang. Zij wegen in hun besluitvorming voortaan ook de belangen van hun klanten, werknemers, leveranciers en samenleving mee. Het korte termijn denken gaat plaatsmaken voor lange termijn waardecreatie. Kortom ons “Rijnlands” model wordt populair in Amerika.

Hoe serieus moeten we dit bericht nou nemen?

Feit is dat de S&P 500 bedrijven in 2018 aan hun aandeelhouders $ 1262 mrd hebben uitgekeerd. Eén derde van dit bedrag was dividend en ongeveer twee derde werd aan eigen aandelen ingekocht. Dit laatste bedrag van ruim $ 800 mrd was ruim 55% hoger dan in 2017. Hier zijn twee verklaringen voor; ten eerste draaide natuurlijk de Amerikaanse economie op volle toeren, hierdoor zijn de winsten flink gestegen. En natuurlijk profiteerden de Amerikaanse bedrijven van de door Trump ingevoerde belastingverlagingen. Veel bedrijven haalden winsten, die in het buitenland gestald waren, terug naar Amerika. De voorspellingen voor de aandeleninkoop dit jaar zijn voor het eerst in de geschiedenis meer dan $ 1000 mrd.

De al eerder genoemde belastingverlagingen hebben dus veel Amerikaanse bedrijven doen besluiten om gelden terug te sluizen naar Amerika. Echter zij zullen zich moeten realiseren dat belasting betalen onderdeel is van de waardecreatie op de lange termijn.

Natuurlijk kun je deze aankondiging met de nodige scepsis benaderen maar in het land waar “aandeelhouderswaarde” is uitgevonden is het toch een fundamentele wijziging van visie. En net als tal van andere fundamentele wijzigingen zal het tijd kosten om deze wijzigingen te bewerkstelligen.

Iemand die al langer propageert dat er niet alleen naar “aandeelhouderswaarde” moet worden gekeken is Feike Sijbesma, CEO van DSM. Eerder dit jaar was hij spreker bij het World Economic Forum in Davos waar hij andere CEO’s maar ook politieke leiders toesprak. Daarnaast is hij ook lid van de Global CEO Council van de Chinese overheid en “climate leader” van de Wereldbank. In de tussentijd heeft hij DSM van een bescheiden Limburgs chemiebedrijf omgebouwd naar een zeer winstgevend bedrijf met oog voor lange termijn waardecreatie.

“Het draait niet alleen om economische waardecreatie. Juist door samen te werken kan er waarde worden gecreëerd voor zowel de maatschappij, milieu als de economie”.

Mijn voorstel zou zijn voor de Amerikanen; kom eens op de koffie op het hoofdkantoor van DSM in Heerlen.