De afgelopen weken lezen wij in de media veel kritische berichten van mensen die hun vermogen bij Alex Vermogensbeheer belegd hebben. Alex is één van de banken die in en uit aandelen stapt en zo probeert om meer rendement uit het vermogen te halen. Ze interpreteren informatie en grafieken van historische aandelenkoersen en beslissen aan de hand daarvan of ze aandelen aankopen, verkopen of behouden.

Dat noemen ze ‘actief beheer’. In de uitgebreide marketingcampagne wordt met hoge rendementen geschermd en de verwachting gecreëerd dat hun methodiek bijna niet te verslaan valt. Alex teert hierbij louter op een outperformance in 2008. Uit de kritische klantberichten blijkt echter dat er dit jaar forse verliezen zijn gemaakt en dat er zelfs vanaf 2009 sprake is van een forse underperformance. Blijkbaar is het dus toch niet zo makkelijk om op het goede moment in en uit te stappen. Ons verbaast dit niet. Om extra rendement te maken moet er namelijk twee keer goed “getimed” worden, zowel bij het verkopen als bij het weer terugkopen van aandelen. Wetenschappelijk onderzoek toont dan ook aan dat timen geen waarde toevoegt in een portefeuille. Sterker nog; doordat er vaak rendement gemist wordt, presteert deze strategie op termijn zelfs slechter dan de markt. Helemaal als er rekening wordt gehouden met transactiekosten. Veel beleggers lijken echter meer genegen te zijn om een leuke reclame voor waarheid aan te nemen dan om gedegen onderzoek te doen naar waar ze hun vermogen in investeren. Alex heeft de laatste jaren dan ook een grote instroom van vermogen gehad. Geld werd blijkbaar klakkeloos overgeboekt, zonder dat er ook maar één adviseur in de ogen was gekeken. Hopelijk zijn de gebeurtenissen van dit jaar een reden voor beleggers om kritischer te zijn op waar ze hun vermogen in investeren. Bedrijven die gouden bergen beloven, zullen dit niet waarmaken. Beleggen dient op een rustige manier te gebeuren waardoor u op langere termijn beloond zult worden voor de risico’s die weloverwogen genomen worden. Daar kan geen marketingcampagne iets aan veranderen!