Klant aan het woord:

Het verhaal van Peter Paul Kissels kan zo verflimd worden. Na een topcarrière als consultant bij de beursgenoteerde multinational Accenture en een kort uitstapje naar Afrika creëerde hij zijn eigen avontuur en groeide uit tot een geëngageerde duizendpoot in zijn home town Boxmeer. Zijn motto? “Kan niet, bestaat niet.”

Als partner bij Accenture had hij een topbaan, letterlijk en figuurlijk. Grote verantwoordelijkheden, veel vliegen, lange dagen en dagelijks met grote banken en verzekeraars om tafel. In 2001 ging het bedrijf naar de beurs in New York en geleidelijk veranderde dat de zaken. Peter Paul: “Het ging steeds meer om cijfers en percentages, wat goed is, maar niet geschikt voor mij. Ik ben toch een mensenmens en in 2004 besloot ik: dit past niet meer bij mij.” Kissels is op dat moment 47 jaar en absoluut geen stilzitter. Vrij snel heeft hij een nieuw avontuur te pakken. Als bestuurder van de Stichting ASAP wordt hij actief in de armoedebestrijding in Burkina Faso: “Het was heel leerzaam, maar ik kreeg toch het gevoel dat we het de mensen daar een beetje oplegden. De problemen in Afrika zijn zo diepgeworteld in eeuwenoude structuren, dat de situatie te complex is om écht vooruitgang te boeken. Tegelijkertijd dacht ik: ben ik hier zo ver van huis goede dingen aan het doen, maar hoe kan ik in mijn eigen omgeving relevant zijn?”

Zijn eigen omgeving? Dat is Boxmeer. Juist op het moment dat hun kinderen het huis uit gaan en Peter Paul en zijn vrouw Stella nadenken over een nieuwe stap, doet zich in Boxmeer een probleem voor met het sociaal-cultureel   centrum De Weijer. Kissels: “De toenmalige subsidie was niet toereikend en verenigingen trokken zich terug. Het centrum dreigde verloren te gaan. Ik zei tegen Stella: misschien moeten wij dit oppakken.” Het stel maakt plannen en bijbehorende berekeningen en stapt naar de gemeente. “Mijn doel was: een bruisend cultureel centrum waar geen overheidsgeld bij moet.” De gemeente schenkt vertrouwen en Kissels gaat als exploitant aan de slag met het noodlijdende centrum. Dat is nu vijf jaar geleden en De Weijer is nu die bruisende plek die Kissels voor ogen had. Wie hem hoort vertellen over wat er in vijf jaar tijd allemaal op poten is gezet, kan het nauwelijks bijhouden: theatervoorstellingen, cabaret, concerten, flmfestivals, een muziekcafé, gratis klassieke concerten van veelbelovende conservatoriumtalenten, een foodtruckfestival, een jazzfestival, een bluesfestival, literaire avonden, een bloeiende horecagelegenheid (restaurant De Heerlijkheid heeft een bijzondere vermelding in de Michelin-gids!) en verhuur aan diverse verenigingen. Hoe hij het allemaal voor elkaar heeft gekregen? Kissels: “Ervoor gaan, goede mensen om je heen verzamelen en beginnen. Niet te lang in visies en rapporten blijven hangen. Gewoon doen en denkenin mogelijkheden. Kan niet, bestaat niet. “Kissels blijkt een aanjager pur sang, projecten initiëren, op eigen benen zetten en dan loslaten. Hij wil zijn omgeving positief beïnvloeden en dat kan allerlei vormen aannemen. Als actieve en zichtbare speler in het Boxmeerse reiken zijn tentakels inmiddels verder dan het culturele veld: van huisvesting voor jongeren tot de oprichting van een rebelse denktank met jonge talenten die de lokale autoriteiten prikkelen om meer voor de nieuwe generatie te doen. De komende vijf jaar staat Kissels nog aan de lat als exploitant van De Weijer en hij hoopt dat de plek uitgroeit tot een “fountainhead” van maatschappelijke projecten met een positieve impact op de regio. Kissels: “Van milieuproblematiek tot sociale vraagstukken of nieuwe technologie, als het maar verfrissend is, gek en ondeugend. Een beetje rebelleren mag. Daarnaast willen we De Weijer natuurlijk goed overdragen over vijf jaar.” En dan? Dan gaat ‘fountainhead’ Kissels alsnog de reizen maken die hij altijd wilde maken… Denkt hij. Wij zijn benieuwd! www.deweijer.nl

Peter Paul Kissels over Auréus Vermogen: “Ik kwam bij Auréus Vermogen terecht via Pierre Tychon, een contact dat ik nog had via onze vorige private banking relatie bij een grote bank. Je merkt echter dat grote banken moeite hebben om écht aandacht te geven aan de individuele klant. Toen Pierre naar Auréus ging, heb ik hem benaderd. Hij luistert naar mij als klant, maar adviseert me ook goed over wat er speelt in de wereld. Nu weet ik zelf ook wel het een en ander van beleggen, maar zijn blik is verfrissend en leerzaam.”