Joep Theeuwen (73) is Mister Mushroom. De uit Blitterswijck afkomstige ondernemer is de man achter Holco, het eerste bedrijf dat champignons in glas op de markt bracht. Sinds de verkoop van zijn bedrijven, verdiept hij zich in beleggen. Dat is even wennen. “Het leuke aan ondernemen is dat je zelf kunt bijsturen.”

In de werkkamer van zijn huis in Lanaken staat een keurig ingelijste foto van hemzelf bij treetjes vol champignons in glas. Met die opgestapelde potjes begint zijn succesverhaal. In 1969 richtte Joep Theeuwen vanuit Venlo Holco BV op. Hij was de eerste die op grote schaal champignons conserveerde en inblikte. Begin jaren zeventig zette Theeuwen de revolutionaire stap naar de champignons achter glas: “Dat vond men toen maar niks. Glas kon kapot, het was duurder en de champignons moesten er perfect uitzien.” Maar Theeuwen stond pal achter zijn idee: “De kwaliteit van conserven was vaak slecht, maar dat zag je toch niet in zo’n blikje. Ik dacht: huisvrouwen willen toch zien wat ze kopen?” De overstap naar glas werd de grote doorbraak voor Holco. Theeuwen regisseerde het hele proces, van productie tot marketing. Met name in Duitsland groeide het marktaandeel in razend tempo. Theeuwen: “We maakten speciale potten met eigen etiketten, advertenties en radio- en tv-commercials: branding avant la lettre. We waren het HAK van Duitsland.”

Theeuwen is een pionier. Met lef heeft dat niet zoveel te maken, vindt hij: “Nee, want ik wíst dat het een succes zou worden, dan neem je geen risico, wel? We deden niet zomaar wat. We staken geld in marktonderzoek en lieten huisvrouwen testen. Ik kwam ook op het idee een pot met een versmald midden te maken, makkelijker om vast te houden. Dat soort handigheidjes, daar denk ik over na. Nog steeds kan ik uren rondkijken in een supermarkt, naar producten en consumentengedrag.”

Holco verhuisde van Venlo naar Roermond en groeide uit tot een van de grootste champignonbedrijven in Europa met eigen kwekerijen in Ierland, Frankrijk en Polen. Na de champignons kwamen de asperges achter glas. Theeuwen: “Hoe we daarbij kwamen? Limburg is aspergegebied, dus het lag voor de hand. Ook nu was het de uitdaging om zo’n kwetsbaar product te ontwikkelen en de juiste kleur en smaak te behouden.”

In 1990, ten tijde van de grote overnames in de foodindustrie, verkocht Theeuwen zijn inmiddels wereldwijd vertakte bedrijf. Hij bleef nog even actief, maar al snel sloeg de nieuwe eigenaar wegen in waar Theeuwen zich niet meer in kon vinden: “Maar ja, ik was pas 50 en ik zag mezelf niet de rest van mijn leven in een bootje voor de Côte d’Azur ronddobberen.” Toen in Kerkrade een fabriek vrijkwam, stortte Theeuwen zich op diepvrieschampignons: “Ik zag weer een gat in de markt en kon het toch niet laten.” Het nieuwe bedrijf F&F, Fresh and Frozen, groeide eveneens in snel tempo, maar als hij dit bedrijf in 2008 verkoopt, breekt een nieuwe fase aan in het leven van Joep Theeuwen. Door de verkoop van zijn bedrijven maakt hij kennis met de wereld van het beleggen: “Ik ben me er steeds meer in gaan verdiepen. Zo ben ik, ik wil dan toch precies weten hoe het zit.” Beleggen en ondernemen zijn twee heel verschillende dingen, wat hem betreft: “Als ondernemer sta je aan het roer en kun je bijsturen. Nu ben ik overgeleverd aan de grillen van de markt, dat is wel even wennen.” Lachend: “Ik zeg altijd, het beste aandeel is een aandeel in je eigen bedrijf.”

Zijn relatie met Aureus voelt voor Theeuwen om meerdere redenen vertrouwd. Het brengt hem weer naar Venlo, de plek waar hij twintig jaar woonde en werkte. “Ik ken er zoveel mensen, het voelt toch een beetje als thuis.” Daarnaast ziet hij in Aureus een partner om regelmatig even mee te sparren, een persoonlijk adviseur die naast hem staat. Want beleggen is een continu proces: “Laat ik het zo zeggen, ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar het houdt me wel dagelijks bezig.”